Vi vill att du skall trivas hos oss!

Här har vi samlat det vanligaste frågorna från våra hyresgäster. Ställ frågan du söker svaret på i sökfältet nedan.
Skulle du mot förmodan inte finna svaret på din fråga här, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer 0300-356 00 eller info@eksta.se

  • Akut hjälp
  • Andrahandsuthyrning
  • Ändringar
  • Anticimex
  • Återställningsansvar
  • Återvinningskort
  • Autogiro
  • Avflyttning

  • Avlopp
  • Bastu
  • Besiktning

  • Betalningsansvar
  • Bilplats med eluttag
  • Biltvätt
  • Blomsterlådor

  • Bollspel

  • Byte
  • Diskmaskin
  • Elabonnemang
  • Elektriska installationer
  • Energibesparing
  • Fåglar
  • Felanmälan/Kundservice
  • Förråd
  • Gång- och cykelbana
  • Garage
  • Gardinbeslag
  • Gräsklippare

  • Grillning

  • Hemförsäkring
  • Hemsida
  • Husdjur
  • Husvagn
  • Hyresgästföreningen
  • Inflyttning
  • Internkö
  • Köksfläkt
  • Kyl/frys
  • Lampor
  • Lokal
  • Markiser
  • Mattpiskning

  • Nycklar
  • Ohyra
  • Överlåtelse
  • Parabol
  • Parkering

  • Reparationer
  • Snöskottning
  • Sopor
  • SOS Alarm
  • Staket

  • Störningar
  • Tapetsera/måla

  • Trapphus

  • Trivsel
  • TV kanaler
  • Tvättmaskin/torktumlare
  • Tvättstuga
  • Uppsägningstid
  • Utelåst
  • Uteplats
  • Utflyttning
  • Visning av lägenhet


  • Akut hjälp

    Vid akuta fel i lägenheten som inte kan vänta till dagen efter, ring SOS Alarm
    tel 031-334 11 35.

  • Andrahandsuthyrning

    Kontakta alltid EKSTA vid andrahandsuthyrning. För att få hyra ut i andra hand måste du ha ett giltligt skäl t.ex. studier eller arbete på annan ort. Utan vårt skriftliga tillstånd riskerar du att göra dig skyldig till otillåten andrahandsuthyrning och kan förlora ditt hyresavtal.
    OBS! När du har tillstånd att hyra ut i andra hand, har du fortfarande ansvar för att hyran betalas i tid och ansvarar för lägenheten vad gäller skötsel, skadegörelse, störningar mm.

  • Ändringar

    Vill du göra förändringar i lägenheten, måste du kontakta oss först. Av dig bekostat eller nedlagt arbete och förbättringar berättigar inte till ersättning vid avflyttning. Se vidare under Återställningsansvar.

  • Anticimex

    Se under Ohyra. Telefon 031 742 26 00.

  • Återställningsansvar

    Du kan göra förändringar i din bostad – efter godkännande av oss. Om nästa hyresgäst inte vill ta över ansvaret för det du gjort i lägenheten, är du skyldig att återställa i ursprungligt skick.

  • Återvinningskort

    Till din lägenhet hör ett återvinningskort som ger dig tillträde till kommunens återvinningscentral. Det innehåller sju tömningar per år och fylls på vid varje årsskifte. Tappar du bort kortet debiteras du för nytt kort.

  • Autogiro

    Autogiro innebär att hyran dras automatiskt direkt från ditt bankkonto på förfallodagen. På så vis betalas hyran alltid i rätt tid.

    Läs mer om autogiro här

     

  • Avflyttning


    Se under Utflyttning.

  • Avlopp

    Tänk på att rensa din golvbrunn i dusch- och badrum med jämna mellanrum. Det gör du enklast med hjälp av en diskborste, lite diskmedel och varmt vatten.

  • Bastu

    Vissa områden har tillgång till bastu. För att kunna basta behöver du en nyckel som du kvitterar ut på kontoret mot en deposition.

  • Besiktning


    När du flyttat in får du ett besiktningsprotokoll efter ca en vecka. Protokollet beskriver lägenhetens skick och eventuella åtgärder som skall vidtas. Har du åsikter om protokollet, eller om det saknas något, kontakta oss inom en månad. Besiktning genomförs vid utflyttning, tillsammans med den utflyttande hyresgästen.

  • Betalningsansvar

    Det är alltid den eller de som står på hyreskontraktet som är ansvariga för hyra, skador, störningar, slitage o s v.

  • Bilplats med eluttag

    Se under Parkering.

  • Biltvätt

    Biltvätt i ditt bostadsområde är inte tillåtet. Vi hänvisar till bensinstationer med tvättmöjligheter eller tvättautomat.

  • Blomsterlådor


    Balkonglådor hängs inåt, mot balkongen. Hänger lådorna utåt finns risk för att orsaka skador. Tänk på grannen under när du vattnar.

  • Bollspel


    Det är inte tillåtet att spela ”innebandy”, fotboll eller åka in-lines bland bilarna på våra parkeringsplatser. Det är heller inte tillåtet att sparka boll mot husfasaden.

  • Byte

    Direktbyte av Din lägenhet, med annan hyresgäst, kan vara en möjlighet om du har beaktansvärda skäl. Ansökan måste göras skriftligt och du kan kontakta kontoret så skickar vi blankett eller skriv ut blanketten själv via vår hemsida.

  • Diskmaskin

    EKSTAs personal utför inte diskmaskinsinstallationer. Om Du vill montera diskmaskin i Din lägenhet går det ofta bra, då lägenheterna i allmänhet är förberedda för det. Tänk på att installationen skall vara fackmannamässigt utförd och att det krävs en avrinningsplåt under maskinen.

    När Du monterat Din maskin skall vi besiktiga utfört arbete. Ring oss när Du är klar. Ej korrekt utförd installation kan innebära att Du får stå för kostnader i samband med eventuell skada på fastigheten. Vid utflyttning skall köket återställas i befintligt skick. Skåp skall återmonteras och vatten- och avloppsrör pluggas.

  • Elabonnemang

    El-leverantören varierar i våra områden. Fortum, E.ON eller Eksta debiterar dig för din el-förbrukning, beroende på var du bor. Vår hyresavdelning informerar om vad som gäller för ditt område. 

    Där Fortum och E.ON är el-leverantör måste du själv anmäla flytt till och från lägenheten och eventuellt val av annan leverantör. El-abonnemanget skall löpa hela kontraktstiden. I de områden där Eksta är el-leverantör gör du ingen flyttanmälan.

  • Elektriska installationer

    Elektriska installationer skall utföras av behörig elinstallatör. Kostnaden står du själv för.

  • Energibesparing

    Små tips för att spara energi:

    1. Duscha istället för att bada.
    2. Frosta av kyl och frys ofta - se instruktionsbok.
    3. Felanmäl droppande kranar och toaletter som rinner.
    4. Släck ljuset i tomma rum.
    5. Stäng av TV och radio som inte används.
    6. Möblera inte framför element.
    7. Vädra kort och effektivt med tvärdrag (max 5 minuter).
    8. Håll spisplattorna/häll rena och använd bara helt plana kokkärl.
    9. Håll lagom temperatur i kyl (+4 till +6°C) och (-18 till –20°C) i frys. 
    10. Låt maten kallna innan den sätts in i kyl/frys.
    11. Håll entrédörren stängd.
    12. Använd lågenergilampor.
  • Fåglar

    Hur trevligt det än kan verka, ber vi dig att inte mata fåglarna. "Fåglar på dagen, råttor på natten" som till slut kan leda till sanitär olägenhet.

  • Felanmälan/Kundservice

    1. Ring oss, vardagar mellan klockan 10.00 och 16.00 på tel 0300-356 00 (lunchstängt mellan 12.00-13.00).
    2. Gör din felanmälan via vår hemsida: www.eksta.se
    3. Vid akuta problem när kontoret är stängt, kontakta SOS-alarm på telefon 031-334 11 35.
  • Förråd

    Förvara inte stöldbegärlig egendom i förrådet. Tänk på att mögelkänsligt material kan ta skada i kallförråd.

  • Gång- och cykelbana

    Det är inte tillåtet att köra bil på gång- eller cykelbanor. 

  • Garage

    Finns i flera av våra områden. Ring hyresavdelningen och boka/ställ dig i kö. Garagen hyrs ut som bilparkering och ska inte användas som verkstad, förråd eller dylikt. El-kabel får inte dras från garage till uteparkering.

  • Gardinbeslag

    I lägenheten finns gardinbeslag vid varje fönster. Dessa tillhör bostaden och skall inte tas med vid flytt. Är de borta vid ny hyresgästs tillträde debiterar vi den avflyttande hyresgästen.

  • Gräsklippare


    I de områden där hyresgästen har en egen gräsmatta att sköta, står Eksta för gräsklippare. De ställs i våra soprum- eller trädgårdsrum från vår till höst. Lämna alltid tillbaka gräsklipparen rengjord.

  • Grillning


    Av brandtekniska skäl är det inte tillåtet att grilla med kol eller gasolgrill på din balkong. Använd elgrill istället. Kol- och gasolgrillning får ske utomhus, men grillen skall ställas så långt från huset att övriga hyresgäster inte besväras av rök och os.

  • Hemförsäkring

    Teckna alltid hemförsäkring för att skydda ditt eget lösöre eller om du själv skulle orsaka skador och bli skadeståndsskyldig. Utan hemförsäkring har du ingen möjlighet att få ersättning.  Ekstas fastighetsförsäkring täcker endast skador på själva byggnaden.

  • Hemsida

    På vår hemsida kan Du hitta information, göra felanmälan och bli uppdaterad om vad som är på gång.

    Gå in på  www.eksta.se.

  • Husdjur

    Rastning får endast ske utanför bostadsområdet. Ta hand om avföring och släng i skräpkorgar. Husdjuren måste vara kopplade och får ej lämnas utan tillsyn – gäller även katter. Ditt husdjur får inte störa andra boende.

  • Husvagn

    Det är inte tillåtet att ställa husvagnar, husbilar, båtar, släpfordon eller bilar belagda med körförbud på p-platsen – även om Du hyr den. Bilplatserna är till för parkering av personbilar och får inte användas som uppställningsplats.

  • Hyresgästföreningen

    Eksta förhandlar varje år, med Hyresgästföreningen, om de hyror som skall gälla för kommande år. Förhandlingarna brukar vara klara i december.

  • Inflyttning

    Du samråder med den avflyttande hyresgästen om när du får tillträda lägenheten. Enligt hyreslagen har du rätt att tillträda lägenheten kl 12.00, hyresavtalets första dag (om det är helg, gäller nästkommande vardag kl 12.00). 

    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (LÄNK:https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html )  så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring (LÄNK: https://www.adressandring.se/) mot en avgift Kom också ihåg flyttning av telefon, el mm.

  • Internkö

    Är du hyresgäst hos oss och önskar att byta lägenhet inom Eksta kan du registrera dig i vår interna kö på Mina Sidor. När du registrerat dig får du poäng för varje dag och kan söka de lägenheter som visas under "Sök bostad".

    Du måste uppdatera dig en gång om året för att stå kvar som sökande.Tackar du nej två gånger till erbjudande om lägenhet nollställs din köpoäng.
    Lägenheter med kortare uppsägningstid än tre månader, läggs inte ut i internkön.
    Eksta beslutar om en lägenhet skall publiceras internt eller via Kommunens Bostadsförmedling.

    För att söka lägenhet via vår interna kö måste du:

    Vara hyresgäst och ha bott i nuvarande lägenhet i ett år
    Betala hyran i tid och inte ha några hyresskulder
    Sköta dina åtagande avseende lägenheter och gentemot grannar

  • Köksfläkt

    I köksfläkten finns ett fettfilter. Du bör göra rent det 1-2 gånger i månaden. Du tar enkelt bort det och gör rent med varmt vatten och diskmedel. Torka noga innan du sätter tillbaka det.

  • Kyl/frys

    Följ sköteselanvisningarna för din kyl och frys. Frosta av frysen regelbundet för bästa effekt. Hacka aldrig loss isbildningar. Tvätta med ljummet vatten och milt rengöringsmedel. Torka ur ordentligt, för att undvika ny frostbildning redan från början.

  • Lampor

    Glödlampor, glimtändare och lysrör är en förbrukningsvara som hyresgästen själv byter och bekostar.

  • Lokal

    I vissa av våra områden finns det möjlighet för hyresgästerna att hyra samlingslokal. Ring kontoret för att boka och för mer informatiion om kostnad och deposition.

  • Markiser

    Får sättas upp efter skriftligt tillstånd av Eksta. Du har återställningsansvar (se längre ner).

  • Mattpiskning


    I allmänhet tillåtet vardagar mellan kl 08.00 och 20.00 vid mattställningen. Förbjudet att piska eller skaka mattor från den egna balkongen när du bor ovanför någon annan.

  • Nycklar

    Vid inflyttning skall du ha tre originalnycklar till lägenheten. Får du inte rätt antal nycklar vid inflyttning, ring Eksta. Vi byter cylinder och debiterar den avflyttande hyresgästen kostnaden.

  • Ohyra

    Anmäl omedelbart till Anticimex om du fått ohyra i lägenheten. Telefonnumret är 031-742 26 00. Denna tjänst ingår i din hyra.

  • Överlåtelse

    Du har i vissa fall rätt att överta hyreskontraktet. Kontakta hyresavdelningen för mer information.

  • Parabol

    Får endast sättas upp efter skriftligt tillstånd från Eksta, dock aldrig på husfasaden. Rådfråga gärna även en fackman. Reglerna för parabol gäller även övriga antenner. Du har återställningsansvar (se längre ner).

  • Parkering


    I de flesta områden finns möjlighet att hyra parkering- och bilplats med eluttag. Ring hyresavdelningen för att boka eller sätta upp dig i kö. Bilarna skall stå parkerade på angivna platser i området. Parkering vid husets entré/uppfart är inte tillåtet. I de flesta områden finns gästparkeingar. Tillfälliga parkeringskort för centralorten kan köpas för en vecka eller månad. Korten betalas kontant och hämtas ut på kontoret.

    Det är inte tillåtet att ställa husvagnar, husbilar, båtar, släpfordon eller bilar belagda med körförbud på p-platsen – även om Du hyr den. Bilplatserna är till för parkering av personbilar och får inte användas som uppställningsplats.

  • Reparationer

    Normalt slitage täcks av hyran. Skador och slitage p g a vanskötsel eller åverkan får du själv betala.

  • Snöskottning

    Du är ansvarig för snöröjning och renhållning framför egen entré/tomtgräns. Det innebär att du skottar och sopar fram till trottoar där Ekstas ansvar tar vid. Du har också ansvar för skottning av din parkering.

  • Sopor

    Vi ber dig noggrant studera och ta del av gällande sop- och återvinningsinformation. Soprummens utformning kan variera något från område till område. Grovsopr, möbler, TV-apparater, mm får inte slängas i våra soprum. Använd ditt återvinningskort och lämna detta på kommunens återvinningscentral.

  • SOS Alarm

    Telefon: 031-334 11 35, se under Akut.

  • Staket


    Får sättas upp efter skriftligt tillstånd från Eksta och samråd med grannar. Maxhöjden är 90 cm. Stil och färger skall överensstämma med övriga staket i området. Du har återanställningsansvar, (se längre ner).

  • Störningar

    Grannar kan störas av bl.a ljudet från TV, musik, gap och skrik. Har du egen tvättmaskin så får du inte tvätta sent på kvällen. Tänk på att det skall vara lugnt och tyst efter kl. 22.00. Tag gärna kontakt med din granne som kanske inte är medveten om problemet.

    Alla störningar anmäls till kontoret. Har du en mycket störande granne som har fest, kan du ringa SOS Alarm 031-334 11 35 som skickar ut bevakningsföretag och rapporterar till Eksta.

     

  • Tapetsera/måla


    Du får tapetsera själv i din lägenhet. Tänk på följande:

    • Undvik extrema färger och mönster samt mörka tapeter.
    • Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört.
    • Om Eksta inte godkänner ovanstående har du återanställningsansvar och kan få betala när du flyttar.

     

  • Trapphus


    Trapphus får inte användas som förvaring p.g.a brandskydds- och olycksfallsskäl. Det är en utrymningsväg och skall vara tom.

    Observera att dörren till trapphuset skall vara stängd.

  • Trivsel

    Alla har olika behov och olika vanor. I våra områden finns alla generationer. Ta därför hänsyn till dem som bor runt dig på samma sätt som du förväntar dig att de tar hänsyn till dig. Dämpa gärna radio/TV/stereo. Undvik att slå i dörrar.

    Följ tvättider i tvättstugan. Skaka inte mattor, sängkläder och annat från balkongen. I övrigt ber vi dig läsa vad som gäller för matning av fåglar, mattpiskning, grillning och parkering. Det skall vara tyst kl. 22.00.

  • TV kanaler

    De flesta av Ekstas områden är anslutna til ComHem. I din hyra ingår ett grundutbud av kanaler. Önskar du beställa fler kanaler eller anmäla fel, ringer du själv direkt till ComHem telefon 90 222. Bor du i ett område som inte har ComHem felanmäler du direkt till Eksta.

  • Tvättmaskin/torktumlare

    Har du egen tvättmaskin/torktumlare ska skötselanvisningar följas. Tvätta inte efter kl. 22.00 då det kan störa grannar.

    Innan du felanmäler din tvättmaskin vill vi att du rengör luddfiltret (kallas nålfilter på en del maskiner). Skräp i filtret är vanligt och kan göra att tvättprogrammet stannar. Vi hänvisar till tvättmaskinens bruksanvisning.

  • Tvättstuga

    Bokning av tvättstuga görs på nyckeltavlan/tvättbokningssystem. Du kan inte boka tvättid längre fram än 3 veckor. De tvätt-cylindrar som ändå sitter kvar, kommer att placeras på bokningstavlans "parkering". Avsikten med detta är att undvika cylindrar som "bara" är kvarglömda och hindrar andra från att tvätta på dessa tider.

    Efter att du har tvättat ska du städa efter dig. Följ anvisningar i tvättstugan. Kvarglömd tvätt tas om hand av fastighetsskötaren och hämtas på hans expedition. Det är förbjudet att röka eller ta med djur i tvättstugan pga allergirisk.

  • Uppsägningstid

    Uppsägning av din lägenhet skall vara skriftliga. Uppsägningstiden är tre månader (från närmaste månadsskifte framåt i tiden). Exempel: Du säger upp dig den 6 januari. Uppsägningen räknas då från den 31 januari och tre månader framåt och då upphör avtalet den 30 april.

  • Utelåst

    Kontakta kundservice 0300-356 00. Efter kontorstid ring SOS Alarm 031-334 11 35. Du måste kunna styrka att du är kontraktsinnehavare för att få hjälp. Du kommer att bli debiterad för låsöppning. 

  • Uteplats

    Hyr Du en lägenhet med skötsel av trädgård samt renhållning till tomtgräns innebär det att Du har ansvar för skötsel av din trädgård.

  • Utflyttning

    Från klockan 12.00 avflyttningsdagen skall lägenheten vara tillgänglig för ny hyresgäst. Lägenheten skall vara tom (gäller även förråd), städad och nästa hyresgäst skall kunna flytta in direkt. Samtliga nycklar till lägenhetens lås (även förrådsnyckel och ev. tvättlås) är du skyldig att lämna. Om du lämnar nycklarna direkt till den inflyttande hyresgästen skriv gärna ett kvitto där du uppger hur många nycklar du lämnat och be den som tar över, skriva under. Återvinningskortet tillhör lägenheten och skall också lämnas till den nya hyresgästen.

    Lämna kvittot till kontoret.

    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (LÄNK:https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html )  så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring (LÄNK: https://www.adressandring.se/) mot en avgift Kom också ihåg flyttning av telefon, el mm.

  • Visning av lägenhet


    När du sagt upp din lägenhet, vill givetvis nästa hyresgäst komma in och se sin nya bostad. Du är skyldig att låta anvisad hyresgäst se lägenheten på överenskommen tidpunkt.