SÅ BETALAR DU HYRAN

Hyran betalas i förskott senast den sista vardagen varje månad.  
Du väljer själv hur du vill betala din hyra. Ett smidigt och kostnadsfritt sätt att betala är att använda autogiro, e-faktura eller faktura via e-post. Du kan se dina fakturor på Mina sidor. Där står det också om de är betalda.

Det finns olika sätt att betala hyran på:

  • Autogiro
  • E-faktura
  • Faktura via e-post
  • Internetbank

Gör du inget aktivt val kommer du att få fakturan skickad som pdf-faktura till din mejladress. 


Autogiro

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Du kan alltså lita på att din hyra alltid betalas i tid – även när du är bortrest. Det enda du måste se till är att det finns pengar på ditt konto den sista vardagen i månaden, när hyran dras från ditt konto. När du betalar via autogiro får du bara en pappersfaktura hem om din hyra varierar varje månad, om du t. ex. har individuell mätning av varm- och kallvatten.  Att betala hyran med autogiro är gratis.

Gör så här för att anmäla dig till autogiro:
Du behöver fylla i blanketten för anmälan och medgivande för Autogiro och sedan skicka in den till oss på adressen nedan:

Eksta Bostads AB
Box 10 400
434 24 Kungsbacka 

Blankett för autogiro

E-faktura

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din internetbank. Du kan där se alla fakturor från oss, så att du lätt får en översikt över tidigare betalningar.

Du kan välja e-faktura om du är privatperson och är den som har hyreskontraktet hos oss. Du måste också ha internetbank. Att betala hyran via e-faktura är gratis.

Gör så här för att anmäla dig till e-faktura:
Gå in på din internetbank och anmäl att du vill betala din hyra med e-faktura. Nästa hyresavi skickas till din internetbank som elektronisk faktura.

När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om att du har fått en ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma: Du kontrollerar hyresavin och godkänner att banken betalar. Banken betalar räkningen på rätt dag – varken för tidigt eller för sent. Alla nödvändiga uppgifter är redan ifyllda, som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer.


Faktura via e-post

Om du föredrar att få hyresavin digitalt men inte använder e-faktura kan e-postavisering
vara ett bra val. Du får fakturan direkt i din e-post, vilket gör det enkelt att hålla ordning och minskar pappersförbrukningen. Den kommer direkt efter att vi har aviserat. Går att kombinera med autogiro.

Gör så här för att få faktura via e-post:
Hör av dig till oss på Eksta via mejl info@eksta.se eller på telefon 0300-356 00.

Internetbank

Om har pappersfaktura och betalar hyran via din internetbank behöver du komma ihåg att ange vårt bankgironummer 5759-2644 och det OCR-nummer som finns på inbetalningskortet. Annars kan vi inte identifiera att betalningen kommer ifrån dig. En avgift kan komma att tillkomma på hyresavin. För att slippa betala faktureringsavgiften kan du istället ansöka om autogiro eller e-faktura.

 

Betala hyran i tid 

Betala hyran senast den sista vardagen i månaden. Om du inte kan betala hyran i tid är det viktigt att du hör av dig till oss innan förfallodatumet.

Om du inte betalar i tid skickar vi ditt ärende till inkasso. Du blir då skyldig att betala inkassokostnad och ränta på beloppet. Inkassokravet kommer från företaget Ropo som Eksta har avtal med.

Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, går ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att ditt hyreskontrakt sägs upp och att du förlorar din bostad. Vi kan också säga upp ditt hyreskontrakt om du betalar hyran för sent flera gånger.

Vi skickar aldrig ut påminnelse på obetald hyra.  

 

Kan jag flytta förfallodatum eller dela upp en betalning?

Om du inte kan betala hyran i tid och behöver längre tid på dig att betala så behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att ansöka om anstånd.

  • Vi beviljar bara anstånd om du har särskilda skäl för det och du måste meddela oss senast på förfallodagen för hyresavin (den sista dagen i månaden).  
  • När du ansöker om anstånd behöver vi veta vilket datum du kommer att kunna betala, som längst kan vi ge dig anstånd till 30 dagar efter förfallodatumet. 
  • Du kan få godkänt att dela upp din hyresavi på två månader (en del betalas då i nuvarande månad och resterande del betalas senast den sista dagen i kommande månad) eller att skjuta upp din hyresavi en månad.  
  • Du kan ansöka om en delbetalning av din hyresavi. Du kan då få godkänt att dela upp din hyresavi på minst 500 kr/avbeställningstillfälle. Vid en avbetalning tillkommer 150 kr i uppläggningsavgift.  
  • Det går endast att söka ett anstånd eller avbetalning var sjätte månad och det får inte finnas några aktiva betalningsanmärkningar.
Sen betalning kan bli dyrt
Att inte betala hyran i tid kan få allvarliga konsekvenser.
  • Redan cirka åtta dagar efter förfallodatum får du ett inkassokrav, vilket innebär en extra avgift på 180 kronor samt ränta för varje dag hyran är obetald.
  • Om du fortfarande inte betalar går ärendet vidare till Kronofogden efter cirka 20 dagar, och du riskerar att bli uppsagd från din bostad.
  • Då tillkommer ytterligare avgifter, bland annat 720 kronor för handläggningen samt 600 kronor i grundavgift från Kronofogden.

    Förutom att du kan förlora ditt kontrakt kan obetalda räkningar leda till betalningsanmärkningar. Det kan i sin tur påverka dina möjligheter att hyra eller byta bostad, ta lån eller teckna försäkringar.
Vad händer om jag inte har några pengar på kontot dagen som autogirot dras?
 Om pengar saknas vid första dragningstillfället, gör vi ett försök till att dra pengar från kontot. Har du inte pengar då heller bethöver du betala in beloppet manuellt via din internetbank.
Kan jag stoppa eller avsluta min autogirobetalning?
 Om du tillfälligt behöver stoppa eller avsluta din autogirobetalning gör du det via din internetbank.
Vad händer om jag behöver byta bank?
Autogiro Om du ska byta till en annan bank så hjälper oftast din nya bank dig med att flytta över autogirot. Annars fyller du i en ny autogiroblankett.

E-faktura Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Eksta Bostads AB.

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.