Vattenbrist i Kungsbacka

Spara vatten – varje droppe räknas

Just nu är vattenförbrukningen hög i kommunen och det varma vädret väntas fortsätta. För att säkerställa att dricksvattnet räcker till alla uppmanar nu Kungsbacka kommun att alla använder vattnet klokt och undviker onödig förbrukning.

Det är viktigt att det finns tillräckligt med vatten för både hushåll och samhällsviktiga verksamheter, exempelvis räddningstjänstens möjlighet att hantera en större brand. Om vi tillsammans minskar vattenförbrukningen kan vi minska belastningen på vattenförsörjningen.

Du kan bland annat hjälpa till genom att:

  • Låt gräset gulna - det mår bra ändå och blir snabbt grönt igen.
  • Samla regnvatten för bevattning av trädgård.
  • Ta kortare duschar.
  • Stäng av kranen. När du borstar tänderna, tvålar in dig eller rakar dig - låt inte vattnet rinna.
  • Fyll alltid din diskmaskin och tvättmaskin innan de startas. Använd eco-programmet!
  • Ställ en kanna med vatten i kylskåpet för att ha tillgång till kallt vatten, istället för att spola tills det blir kallt.


Fler vattentips hittar du på Kungsbacka kommuns hemsida.


Tack för att du hjälper till att spara på vårt dricksvatten!