Nya rutiner gällande coronaviruset
Våra hyresgäster och medarbetares säkerhet är viktig för oss. För att förhindra smittspridning av coronaviruset (Covid-19) är det viktigt att vi i denna situation tar ansvar och följer myndigheternas rekommendationer, samt anpassar vår verksamhet och rutiner utifrån dessa.
Felanmälan och hembesök i coronatider
Från och med 3 november har vi gått tillbaka till att endast utföra akuta fel i din lägenhet tillsvidare. Akuta fel är sådana som innebär en fara för dig, dina grannar eller fastigheten. Vanliga felanmälningar ber vi er återkomma med längre fram.
Vid felanmälan meddela oss gärna om det går att använda huvudnyckel när du inte är hemma för att minimera smittorisken. Om inte kommer vi kontakta dig och boka en tid för besöket.
När vi besöker dig som hyresgäst är vi alltid friska.
Och du som hyresgäst ska också vara frisk när du tar emot oss.
Vid hembesök gäller följande rutiner:
- Hör av dig om du eller någon annan i bostaden är förkyld eller har luftvägssymtom.
Då avbokar vi besöket och återkommer med en ny tid.
- Vi tvättar händerna noggrant före och efter besöket hos dig som hyresgäst.
- Du som hyresgäst ska vistas i ett annat rum medan felanmälan åtgärdas.
- Om du inte är hemma när vi varit där lämnar vi en lapp efter oss så du vet att vi
varit på plats.
Trapphus och gårdar
Utanför ditt hem fortsätter vi att jobba på. Vi tar som vanligt emot felanmälningar och/eller förbättringsförslag kring saker i ditt bostadsområde och gemensamma utrymmen i ditt hus.
Kontakta oss digitalt
Vi uppskattar alla möten med våra hyresgäster, men inte i den situation vi nu befinner oss i. Vänligen undvik att besöka oss om det inte är ett absolut nödfall eller om du har en bokad tid.
Kontakta oss gärna digitalt via någon av kanalerna nedan.
- Mejla oss på info@eksta.se
- Gör din felanmälan i vår app (som går att ladda ner där appar finns) eller på vår hemsida.
- Följ oss på sociala medier och besök vår hemsida för att hålla dig uppdaterad.
- Det går bra att ringa oss på 0300-356 00 men använd gärna de digitala kanalerna.
Nyckelkvittenser in- och utflyttning
Vid in- och utflyttning vill vi dokumentera att samtliga nycklar finns. För att minimera smittorisken vill vi att både du som utflyttande hyresgäst, och inflyttande hyresgäst kontaktar oss och bokar tid.
Utflyttande hyresgäst
Kontakta kundtjänst och be om att få boka tid för inlämning av nyckar.
Ni går då igenom nycklarna tillsammans och ser att samtliga nycklar finns.
Inflyttande hyresgäst
Kontakta kundtjänst för utkvittering av nycklar. För att undvika onödig kontakt har kundtjänst kontrollerat att allt stämmer och du kan hämta dina nycklar i vår entré utan att behöva komma in på kontoret.
Uppdaterade kontaktuppgifter
Uppdatera dina kontaktuppgifter (mejladress och mobiltelefonnummer) på mina sidor eller mejla oss på info@eksta.se.
Aktuell information om coronaviruset/covid19
1177.se
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
113 13
Allmänna frågor om coronaviruset/Covid-19
Bra att tänka på
- Tvätta dina händer noga och ofta! Gärna i 30 sekunder, se hur du ska göra på 1177.se
- Nys och hosta i ditt armveck
- Stanna hemma om du har förkylningssymptom
- Begränsa sociala kontakter där smittan kan spridas
- Håll dig uppdaterad kring nya råd från Folkhälsomyndigheten